Svar: Mæt?
13. december 2010
Alder:
2 mdr.
Kære frustrerede mor
Det er vigtigt at du sørger for at din datter har godt gang i maven, hvis hun har lang tid mellem sine afføringer og måske har lidt tendens til forstoppelse, så kan det påvirke hendes indtag af mælk rigtig meget.
Det kan her være en god idé at give hende lidt laktulose, hun må få 1 ml pr kg hun vejer og gerne fordelt over to doser dagligt. Det vil sige, at hvis hun vejer f.eks. 6 kg, så kan hun få 3 ml om morgenen og 3 ml om aftenen.
Da du stadig ammer om natten, så kan du forsøge om hun en gang imellem hellere vil ammes om dagen. Hvis du er hjemme, så prøv at lægge dig med hende i dobbeltsengen og am hende, som hvis det var om natten. Det kan gøre at hun tager imod og får lidt ekstra og derefter atter bliver rolig.
Du kan også forsøge med en anden flaskesut, for at se om mælken løber lettere til hende og hun derfor spiser mere, hvis du skifter til en anden type.
At børn spiser varieret er helt normalt og man oplever det især når man ammer - det du nok har tolket som en ammestrejke. Det er sådan, at mælken er forskelligt sammensat og den første del af mælken er meget vandholdig, det betyder at den slukker tørsten. Derfor vil børn der ammes en gang imellem melde sig og die meget kortvarigt, simpelthen fordi de har brug for den tørstslukkende mælk. Andre gange er de så mere sultne og spiser et 'hovedmåltid' ved brystet. Børn der ammes vil derfor variere mellem at spise kortvarigt og spise længerevarigt og den fleksibilitet skal de have lov til at have.
Børn der får flaske spiser på en lidt anden måde. De spiser ofte større mængder på en gang og man kommer hurtigere ind i en rytme med mælk og søvn, det kører ofte lidt mere efter skema fordi man jo ved præcist hvor meget barnet har fået og derfor ikke lægger til en gang imellem for at give lidt tørstslukkende ... Når børn får flaske, får de samme mælk hele tiden og der er således ikke noget tørstslukkende. Men de kan stadig godt melde sig en gang imellem og kun spise lidt, fordi de er tørstige og det er vigtigt at børn der får flaske også får lov til at flekse deres behov lidt.
Du skal forsøge at give din datter mælk inden hun skal sove, så hun falder til ro og sover godt med maven fyldt :) Vågner hun så op eller vil hun hellere pludre lidt med dig og spiser så lidt igen hvorefter hun så sover, så er det okay. Du er nødt til at se på hendes samlede indtag over et døgn og vurdere ud fra hvordan hun tager på.
Måske tænker du, at du vil begynde at give hende lidt vand imellem måltiderne for at hun får noget som slukker tørsten. Det vil jeg ikke anbefale, for der er ingen næring i vand. Så er det bedre at give hende mælk og du kan som sagt godt prøve at lægge hende til brystet og se om hun så vil die lidt netop for at få den vandholdige mælk eller du kan give hende lidt flaske og så acceptere at hun ikke spiser så stor en mængde, men at det så nok er fordi hun er tørstig og lidt har også ret :)
Håber du kan bruge mine tanker videre, fortsat held og lykke :)
Rigtig god jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske